Door Raymond van Praag op 13 december 2013

Column Raymond van Praag november 2013: 5.357

De stand, een tussenstand, van het aantal online-handtekeningen dat is gezet op petities24.com/stop_project_buytenland_nu. In minder dan een maand tijd hebben Sharona en Mariëlle de Klerk een enorm aantal reacties veroorzaakt over het project Buijtenland van Rhoon. Wakker Nederland, Hart van Nederland, Elsevier, Nieuwe Oogst en tal van lokale kranten hebben al aandacht besteed aan hun initiatief. Het is ontzettend knap om te zien wat deze betrokken dames in die korte tijd al voor elkaar hebben gekregen.

Wat was het ook al weer voor project? Toen de Tweede Maasvlakte nog moest worden aangelegd, waren daar vanuit samenwerkende milieugroeperingen tal van bezwaren tegen. Er werd gestreden tot aan de Raad van State. Er werd een politieke deal gesloten met deze partijen. De bezwaren tegen de aanleg van de Tweede Maasvlakte zouden worden ingetrokken als de overheid substantieel zou investeren in projecten die de leefbaarheid van de stad (lees Rotterdam) zouden verbeteren. De keuze die daarbij werd gemaakt was dat de leefbaarheid kon worden verbeterd door het grootschalig toevoegen van recreatie en natuur in de directe omgeving van de stad. In totaal 750 hectare, waarvan 600 in Rhoon. Agrarisch landschap moest wijken voor de behoefte van de stedeling aan natuur en recreatie.

Nu zijn we inmiddels vele jaren later. Er wordt door velen op een heel andere manier gesproken over het belang van agrarische activiteiten dichtbij de stad. Er vindt een omslag in het denken plaats. Bijvoorbeeld door niet meer in tegenstellingen te denken. Het is niet meer óf natuur óf agrarisch landschap, maar talloze gebieden in Nederland tonen aan dat natuur en boeren wel degelijk samen kunnen gaan.

Tegelijk zien Rijk en Provincie in dat het beheren van natuurgebieden een kostbare zaak geworden is. Er wordt gezocht naar mogelijkheden om meer mensen te activeren die vrijwillig de handen uit de mouwen willen steken. Of naar boeren die tegen een vergoeding werkzaamheden in natuurbeheer willen doen. We hebben leren inzien dat een gebied dat ‘van niemand’ is, niet de betrokkenheid oplevert waarmee het duurzaam in stand gehouden kan worden. Als niemand er van is, houdt niemand er van, doet niemand iets. Terwijl het dus ook anders kan.

In het Buijtenland van Rhoon liggen volop kansen om op de goede manier aan te pakken. De polders betekenen heel veel voor de mensen, getuige de vele handtekeningen die Sharona en Mariëlle al hebben opgehaald. We realiseren ons dat de polders nóg meer kunnen betekenen. Meer voor de natuur én meer voor de mensen. Daar is niemand tegen. Dus aan de slag.

Raymond van Praag

Lange Zantelweg 1 3171AM Poortugaal   Waarom  kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezingen 2014. De PvdA heeft in de afgelopen raadsperiode ontzettend veel van haar ambities waar weten te maken. We hebben veel punten uit ons verkiezingsprogramma kunnen uitvoeren. Dat motiveert mij ontzettend om mij de komende periode in te blijven zetten om te werken aan de

Meer over Raymond van Praag